Eind juli de start van de Eurotour 2013 B plan. Langzaamaan begint de tijd te komen er over na te denken wat er allemaal mee moet als ik zelf-supporting wil zijn. Afgelopen weken mijn training opgevoerd door vaker op en neer naar het werk te rijden. Deze maand komt ik ruim boven de 1000 km uit en dat terwijl er veel vrije dagen in zitten inclusief ook nog een vakantie week eind deze maand. Volgende maand ga ik dat voortzetten en wil ik er nog wat langere ritten aan toe voegen. Wat dat aangaat zal ik er wel helemaal klaar voor zijn.
Aankomende zaterdag gaat de fiets naar Dronten waar ik hem laat nakijken. Zeker ook het frame om in de vakantie geen bijzondere narigheid tegen te komen. Op dit moment ben ik niet overtuigd van de wielen. Bochten neem ik niet meer hard omdat er een raar geluid hoorbaar wordt. Daarnaast hoor is sinds kort bij het insturen van een bocht en gelijktijdig remmen een hard geluid. Remmen nakijken zal ook wel handig zijn en evt. doorgesleten kabels. Daarnaast niet geheel onbelangrijk: ik heb afgesproken bagage vakken voor in de fiets te laten aanbrengen. Hierin zal veel vakantie spul opgeborgen kunnen worden. Ymte gaf nog wel aan dat het in en uit klikken van de pedalen wat lastiger zal gaan. We zullen het zien. Verder zal ik wat reserve rem en versnellingskabels meenemen. Banden keuze is al gemaakt dat gaan nieuwe F lites worden.
De Shredda's die er nu een 1500 km onder zitten hebben duidelijk last van de kou. Rond de 0 gr C loopt deze band een stuk zwaarder. Boven de 15 grC is er nog maar een klein verschil met de F-lites. Tot op heden nog geen (merkbare) lekke band gehad, terwijl ik tocht redelijk veel natte omstandigheden heb gehad. Eind juli gaan ze er onder uit en dat zal ik het zeker weten.
Vandaag de nieuwe zonneoplader binnen gekregen. Output 24 V en 1 A lijkt mij redelijk om mee weg te gaan. Zelfs in donkere omstandigheden produceert hij stroom. Dus dat lijkt niet verkeerd op voorhand. Gewicht is wel een beetje hoog. Dat is net iets van rond de 1000 gram. Aan de andere kant hoef je een opladers mee te nemen dus neem ik dat in dit geval voor lief. Nu nog kijken of ik een goede stekker kan krijgen om de accu van de fiets mee te laden.
Bevestiging op de fiets is nog een ander issue. Hij is wat groter dan gedacht. Achter zijde lijkt op voorhand het besate voor de stroomlijn, of ik moet nog een extra lexaan stuk maken zoals ook voor de kuip rand zit. Daar ga ik de komende weken nog wel naar kijken.
Eten voor onderweg voldoende tips van Theo gekregen. Ga ik nog wel eens nalezen voordat ik weg ga.
Nog meer vakantie tips / ervaringen zijn van harte welkom.
Wordt vervolgd.
Aankomende zaterdag gaat de fiets naar Dronten waar ik hem laat nakijken. Zeker ook het frame om in de vakantie geen bijzondere narigheid tegen te komen. Op dit moment ben ik niet overtuigd van de wielen. Bochten neem ik niet meer hard omdat er een raar geluid hoorbaar wordt. Daarnaast hoor is sinds kort bij het insturen van een bocht en gelijktijdig remmen een hard geluid. Remmen nakijken zal ook wel handig zijn en evt. doorgesleten kabels. Daarnaast niet geheel onbelangrijk: ik heb afgesproken bagage vakken voor in de fiets te laten aanbrengen. Hierin zal veel vakantie spul opgeborgen kunnen worden. Ymte gaf nog wel aan dat het in en uit klikken van de pedalen wat lastiger zal gaan. We zullen het zien. Verder zal ik wat reserve rem en versnellingskabels meenemen. Banden keuze is al gemaakt dat gaan nieuwe F lites worden.
De Shredda's die er nu een 1500 km onder zitten hebben duidelijk last van de kou. Rond de 0 gr C loopt deze band een stuk zwaarder. Boven de 15 grC is er nog maar een klein verschil met de F-lites. Tot op heden nog geen (merkbare) lekke band gehad, terwijl ik tocht redelijk veel natte omstandigheden heb gehad. Eind juli gaan ze er onder uit en dat zal ik het zeker weten.
Vandaag de nieuwe zonneoplader binnen gekregen. Output 24 V en 1 A lijkt mij redelijk om mee weg te gaan. Zelfs in donkere omstandigheden produceert hij stroom. Dus dat lijkt niet verkeerd op voorhand. Gewicht is wel een beetje hoog. Dat is net iets van rond de 1000 gram. Aan de andere kant hoef je een opladers mee te nemen dus neem ik dat in dit geval voor lief. Nu nog kijken of ik een goede stekker kan krijgen om de accu van de fiets mee te laden.
Bevestiging op de fiets is nog een ander issue. Hij is wat groter dan gedacht. Achter zijde lijkt op voorhand het besate voor de stroomlijn, of ik moet nog een extra lexaan stuk maken zoals ook voor de kuip rand zit. Daar ga ik de komende weken nog wel naar kijken.
Eten voor onderweg voldoende tips van Theo gekregen. Ga ik nog wel eens nalezen voordat ik weg ga.
Nog meer vakantie tips / ervaringen zijn van harte welkom.
Wordt vervolgd.
Als ik het zo lees ga je heel goed voorbereid aan de tocht beginnen, heel verstandig!
BeantwoordenVerwijderenSucces!
Groeten, Adri.
Thx Adri lijkt mij een leuke tocht om te zien of er nog meer in kan zitten
VerwijderenHgr Peter
Wauw! De Eurotour is geen strak georganiseerde all-in tocht, maar toch ook geen survival tocht? Je kan toch vast wel onderweg spullen kopen?
BeantwoordenVerwijderenAls het zo'n strak rijschema is, zou ik toch gaan denken aan een gezamenlijk ondersteuningsteam te regelen. Misschien wat laf, maar de ROAM rijders konden bijna niet zonder.
Het is goed voor enkele dagen lichtgewicht reservevoedsel als backup mee te hebben, maar je bent toch niet de hele rit zelfvoorzienend? Zelfs dan nog weegt een lichtgewicht maaltijd nog te veel. En het volume! Ik had 3 weken droogvoer bij me maar dat was 1 week op, niet gerekend op de calorievraag per dag. Ik sleept in totaal 26 kg mee. Daar heb ik 10 kg van gedumpt na een week.
Vorig weekeind was ik met de Raptobike op pad. 17,5 kg incl de fiets! Volledig zelfvoorzienend voor 2 dagen.
1 kg aan zonnecellen meeslepen door Europa....maar geen laders. Mmm. Ik weet het niet hoor. Ik heb altijd wel ergens een stopcontact gevonden. Zelfs in de bush van Zweden. Campings hebben tegenwoordig altijd stroom ergens (WC!). Dan heb je een Campingstekker nodig. Zo'n blauwe die normaal in een caravan gaat. En natuurlijk een universele adaptor stekker die geschikt is voor alle landen. Maar ook een compacte verdeeldoos die daar weer in past. Je hebt vast meer dan een apparaat wat geladen moet worden.....tjonge!
Wat weegt dat allemaal? Hoeveel ruimte neemt dat in? Dat moet je allemaal tegen die berg opslepen.
Ik ben een survivalaar dus ik doe en kan het helemaal zonder.
Is het misschien wat die elektrische spullen te delen met reismaatjes? Scheelt de helft..of eenderde.
Wat ook kan is alleen de luxe van een smartphone en een forse mobile USB accu+laders. (Aldi, Action)
Overdag dat ding uit. Kost alleen maar stroom.
Mijn GPS draait 2 dagen op 2 batterijen, Garmin 60Cx. Overal te koop.
Ander zaken zoals verlichting op je fiets. Ga je 's nachts rijden? Ga je al die stroomvreters echt gebruiken? Of kan je het ook af met een knoopcel achterlicht van de Hema en batterij gevoede voorlamp. (IXON)? Ik doe niet anders. Ik heb niks anders. Heb geeneens een accu in mijn fiets. Ook geen vaste verlichting. Laat staan knipperlicht.....
Minder is meer...wat je thuis laat is meegenomen enz, enz....
Denk er maar eens over na.
En test het vooral eerst uit met een proefkamp b.v richting Holterberg.. Sleep alles maar eens de Apeldoornse berg op in vergelijk zonder die bepakking.
Een plaatje van al die genoemde spullen.
https://www.dropbox.com/s/69fe78trm6qq5ct/20130522_193301.jpg
Dag Theo
VerwijderenIk ben wel een beetje een luxe dier helaas. Aan de andere kant bekijk het in percentages. Met mijn gewicht gaat het dan allemaal meevallen.
Voor de tijd ga ik zeker bepakt nog wel een keer fietsen. Vwb gewicht gaat het denk ik wel meevallen. Jouw ervaringen komen mij zeker van pas
Hgr Peter
ik ben benieuwt na je vakntie avonturen
BeantwoordenVerwijderenDag Marcel
BeantwoordenVerwijderenEerlijk gezegd ik ook ☺
Hgr Peter
hoi peter
BeantwoordenVerwijderenals ik jouw was nam ik wel een oplader mee voor het geval van
ik heb een 30 watt paneel op mijn aanhanger en die kon het doorgaans wel bij houden maar de zon laat het ook wel eens een lange tijd afweten en dan sta je zomaar met een lege accu die je niet zomaar even gevuld krijgt zonder oplader
die 1 A word geleverd in optimale conditie, als de zon minder is komt hij niet aan die ene ampere
een metertje op je accu is dan ook wel handig, kun je zien als die te ver leeg word getrokken, te ver leeg vind een accu niet zo leuk, gaat hij meestal kapot van
groeten, andre
Hoi Peter,
BeantwoordenVerwijderenEen extra lader is zeker geen niet verkeerd. Op die fotolink van mij staat een universe USB lader afgebeeld met een blok waar diverse soorten stekkerpootjes uit komen afhankelijk welk land je zit.
Een USB lader laad veel sneller (uren) dan een zonnepaneel. (soms dagen)
Ander ding.
Ik heb uitgebreid met Wim Schermer gemaild over mijn storend blog bij hem op de computer.
Het zou ook bij jou voor komen zei hij. Volgens Wim lag dat aan het Sjabloon Watermark. Dat gebruikt ik (niet meer). Maar jij dus niet (meer). Jij hebt Travel. Het probleem is dat de afgebeeld lijst met blogs die jij volgt links gaat trillen en bewegen. Dat vreet processortijd, dus warmteproductie.
Ik had tot nu toe nergens last van, maar nu heb ik het ook bij jou.
Ik heb mijn Sjabloon veranderd, maar kennelijk gebeurd het dus ook bij andere sjablonen zoals Travel. Vreemd.
Dag Theo
BeantwoordenVerwijderenBen benieuwd of het probleem nu verholpen is. Het travel sjabloon heb ik eigenlijk al heel lang erop staan en nog niet eerder vernomen dat dit problemen gaf.
Hoi Peter, gefeliciteerd met je zonnepanelen. Let wel op dat als ze serieel geschakeld zijn, dat het paneel dat het minst in de zon ligt voor een heel groot deel de totale output bepaald. Met namen als je ze over je achterkant hangt kan dat de opbrengst enorm beperken.
BeantwoordenVerwijderenOh ja, jij schrijft over een raar geluid bij bochten. Ik heb sinds enkele weken hetzelfde, overigens alleen als ik naar rechts ga met hoge snelheid. Het lijkt alsof het wiel aanloopt, maar waartegen? Ik heb geen idee. Ik heb Ymte er ook over gebeld, maar begreep eigenlijk toch niet helemaal wat er mogelijk aan de hand was. Ik ben dus benieuwd naar de oorzaak en oplossing van jouw probleem. Overigens hoor ik ook wat onregelmatig gerammel wanneer ik rechtdoor rijdt. Daar maak ik mij niet al teveel zorgen over. Ik was net voor onderhoud geweest, en om er nu weer naartoe te fietsen... Het is toch wel een eindje heen en weer..
BeantwoordenVerwijderenHoi Peter,
BeantwoordenVerwijderenLeuk, die zonnecellen. Heb je ze inmiddels gemonteerd? En hoe bevallen ze? Als je linkjes kunt posten naar waar je ze aangeschaft hebt (cellen + lader), ben ik zeker geïnteresseerd.
Groet
Maurice (Mango 352)
Dag Maurice,
VerwijderenMijn voltage controller werkte niet vandaar wat later deze posting. http://dx.com/p/miniisw-sp24w-portable-24w-solar-power-charger-adapter-for-laptop-cellphone-camouflage-color-203176. Zonder zonlicht wordt mijn GPS in ieder geval onder houden. Met zonlicht zit hij in 2 a 3 uur vol. Dit is vergelijkbaar met mijn lader. Ik heb een gesplitste USB kabel erbij en kan op deze manier gelijktijdig 3 apparaten opladen. Daarnaast moet hij zonder voltage controller in staat zijn de fiets accu op te laden.
Gewicht is een nadeel maar vwb de capaciteit de grootste die ik toch nu toe gezien heb.
Hgr Peter