Een paar weken na het monteren van de nieuwe veren is er nog steeds of opnieuw de herrie aan de linkerzijde, hoogst waarschijnlijk komend vanuit het linker voorwiel.
Een aantal weken geleden de linker veerpoot gedemonteerd gehad om de zaak aan de binnenkant te bekijken. Daarbij beoordeelde ik de vettigheid nog steeds als voldoende, maar het geluid komt telkens wel terug. Wat opvalt is dat na montage het geluid voor korte tijd weg is maar binnen een half uur fietsen weer langzaam terug komt.
Na dat ik drie weken geleden de zwaardere veren heb geplaatst was er hetzelfde verschijnsel dat na korte tijd het geluid terug kwam. Vrijdag op de terug reis realiseerde ik mij dat het geluid hinderlijk zwaar begint te worden. Vandaag de fiets nog maar eens op zijn kant gelegd. De holle ruimte aan de voorzijde nog eens gecheckt of daar iets in te rammelen lag. De kogel kopjes en de stuurstangen gecontroleerd en de gehele velg en spaken nagelopen. Wiel loopt in vrijloop soepel en ik heb niet de indruk dat het E 2 lager rauw is.Nergens kan ik een oorzaak vinden waardoor het geluid veroorzaakt wordt. Tijdens het fietsen voel ik met mijn vinger bovenop de veerpoot duidelijk de trilling waardoor het geluid veroorzaakt wordt. Links is dat duidelijk niet aanwezig. Vorige keer de veerpoot goed geïnspecteerd op scheuren of andere gekkigheid.
Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie? Kan een E2 lager onder belasting anders reageren? Heeft iemand iets dergelijks ook ervaren?
Tips zijn welkom
Een aantal weken geleden de linker veerpoot gedemonteerd gehad om de zaak aan de binnenkant te bekijken. Daarbij beoordeelde ik de vettigheid nog steeds als voldoende, maar het geluid komt telkens wel terug. Wat opvalt is dat na montage het geluid voor korte tijd weg is maar binnen een half uur fietsen weer langzaam terug komt.
Na dat ik drie weken geleden de zwaardere veren heb geplaatst was er hetzelfde verschijnsel dat na korte tijd het geluid terug kwam. Vrijdag op de terug reis realiseerde ik mij dat het geluid hinderlijk zwaar begint te worden. Vandaag de fiets nog maar eens op zijn kant gelegd. De holle ruimte aan de voorzijde nog eens gecheckt of daar iets in te rammelen lag. De kogel kopjes en de stuurstangen gecontroleerd en de gehele velg en spaken nagelopen. Wiel loopt in vrijloop soepel en ik heb niet de indruk dat het E 2 lager rauw is.Nergens kan ik een oorzaak vinden waardoor het geluid veroorzaakt wordt. Tijdens het fietsen voel ik met mijn vinger bovenop de veerpoot duidelijk de trilling waardoor het geluid veroorzaakt wordt. Links is dat duidelijk niet aanwezig. Vorige keer de veerpoot goed geïnspecteerd op scheuren of andere gekkigheid.
Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie? Kan een E2 lager onder belasting anders reageren? Heeft iemand iets dergelijks ook ervaren?
Tips zijn welkom
ik had gisteren het zelfde leek van rechts te komen, kan het ook niet goed plaatsen waar het vandaan komt...
BeantwoordenVerwijderenIk zou beginnen met het preventief vervangen van die 2 voorwiellagertjes als je niet weet waar je het zoeken moet. Echt duur zijn ze ook weer niet.
BeantwoordenVerwijderenMisschien is er een productiefoutje geweest met 1 van die lagertjes. Te weinig smeermiddel toegevoegd of iets dergelijks. Loopt onbelast wel licht en normaal, maar krijgt onder belasting natuurlijk speling.
Het vervangen begint nu inderdaad wel in beeld te komen maar zie / zag ik niet als eerste actie. Het vreemde is dat na demontage en montage de eerste ca 10 kilometer geluidloos verlopen en naderhand het geluid terug komt. De lagers zijn daarbij niet los geweest alleen de veerpoot. Vandaar mijn gedachte dat hierin iets gebeurd.
VerwijderenWat hoor je dan precies? is het te reproduceren als je niet in de fiets zit en de fiets kant voor kant inveert??? komt het alleen als de wielen draaien, als de wielen belast draaien, alleen als je bochten draait? domweg vervangen van onderdelen is de weg van de minste weerstand en kan klauwen met geld kosten met nihil resultaat.
BeantwoordenVerwijderenMoeilijk aan te geven Willem wat ik precies hoor. Er trilt duidelijk iets hetgeen voelbaar is boven op de veerpoot. Dat trillen resoneert er dan in de fiets dat het geluid geeft. Zover ik mij bedenken kan komt het uit de veerpoot en niet uit de lagers, maar ik sluit niets uit. Het geluid is er ook met rechtuit rijden. Bij het stilhouden van de benen ook waardoor ik het niet in de aandrijving verwacht. We is zeker dat het op klinkers veel sterker is wat mijn gedachten dat het in de vering zit versterkt. Kort geleden heb ik de veren vervangen voor zwaardere types maar hierbij is het geluid dus ook niet verdwenen. Veerpoot heb ik (overmatig) gesmeerd maar dat blijkt ook niet de oplossing. Onderhand blijft dus toch weer alleen de lagering over.
VerwijderenLijkt mij stug of je moet duidelijk speling voelen een andere mogelijkheid is dan dat de buitencuppen ingeslagen zijn in de naaf, maar dat kun je ook dmv. voelen uitsluiten
BeantwoordenVerwijderenIk heb regelmatig Velonauten hier met rammeltjes/bijgeluidjes en tot nu toe altijd nog gevonden/opgelost! maar wiellagers heb ik nog niet zover kapot gezien dat ze rammelen anders zouden je remschoentjes ook aan moeten lopen t' is een stukkie rijden maar je bent welkom voor een "second opinion" hoor
Geen problemen met je velg zelf? Gebroken spaak of iets in die richting?
BeantwoordenVerwijderenNee gehele velg en spaken nagekeken. Vandaag de eerste 20 kilometer geen geluid. Zaterdag had ik de fiets op zijn kant gelegd en alles nog eens bekeken. Na 20 kilometer kwam het weer terug. Bij bochten naar links en rechts nagenoeg geen verschil Rechtuit blijft het geluid aanwezig. Over een witte onderbroken streep op afvalt zeer duidelijk aanwezig als ik met het linkerwiel er overheen rijd. Als ik een verkeersdrempel neem die mooi glooit en niet stoot merk ik bij het eraf rijden dat het geluid minder is. Verwacht dat de belasting dan minder is. Op dit moment nog steeds een raadsel.
VerwijderenHmmmm het lijkt mij eerder ruimte op een kogel, losse kogel of stang, kogelbevestiging toe
BeantwoordenVerwijderenHeb ik nog niet kunnen constateren maar ga er zaterdag nog eens goed naar kijken thx
VerwijderenVanavond even gekeken.Kogel kopjes hebben iets speling (2 van de 4) in de verticale richting. Zowel links als rechts, alleen de positie is iets anders. Zal deze toch eens gaan vervangen
VerwijderenMet de 533 heb je al nylon inlay in de kopjes soms zitten de boutjes gewoon iets los....maakt vooral in carbonQ takkenherrie
BeantwoordenVerwijderenzouden deze kogelkopjes dan al na drie jaar en /of 24000 km versleten kunnen zijn? Lijkt mij wel snel
VerwijderenAls je er aan voelt dan weet je het
BeantwoordenVerwijderenAl of niet verslijten is vooral afhankelijk van de gebruiken-omstandigheden en belasting.
BeantwoordenVerwijderenBij mij in de werkplaats komen oa. vrachtauto's die op de lange rit rijden en 500.000-800.000 km met dezelfde stuur-fuseekogels draaien terwijl een 6X6 of 8X8 of bezorgdienst voertuig en al na 30.000 km. twee vervangen heeft dus dagelijkse route, gewicht van berijder, stuurgedrag en onderhoud (op tijd smeren) heeft grote invloed op de snelheid waarmee iets kan verslijten