zaterdag 30 november 2013

Lawaai aan linkerzijde lijkt gevonden



Al een aantal weken was ik aan het speuren waar het irritante lawaai vanaf de linkerzijde vandaan kwam. Elke zaterdag maar weer opnieuw zaken nakijken en / of loshalen om de oorzaak te vinden. Eerste gedachte was dat de vering hier de oorzaak was. Na het vervangen van de huidige veer door een zwaarder type was het geluid nog steeds prominent aanwezig.  Het vervangen van de veer was dan weer niet ingegeven door dat ik op zoek was na de herrie maar wel  na een tip van Mark, waarbij de bochten nu inderdaad sneller genomen kunnen worden. Tot op dit moment heb ik nog niet het kantelmoment gevonden, wat de uiteindelijke snelheid over een rotonde gaat worden hoop ik nog eens mee te maken zonder om te vallen.
Check op spelin kogelkop
Na  een aantal reacties op de blog en de meerdere keren van zoeken naar de oorzaak leek mij het meest waarschijnlijke dat de kogelkopjes de oorzaak van de herrie waren. Ik mijn zoektocht heb ik het grootste gedeelte van het frame onderzocht op eventuele scheuren, de verbinding van de body of deze los liet tot en met de veerpoot tot twee maal toe uit elkaar gehaald. Deze week van Ymte een viertal nieuwe kopjes gekocht. Er zitten er uiteindelijk wel meer maar vier stuks (2 links en 2 rechts) hadden axiaal voelbare speling. De twijfel was er wel doordat het geluid van links kwam en rechts geen probleem lijkt te hebben, terwijl hier ook de speling voelbaar was.
Voor het verwisselen van de kogel kopjes de sporing nagekeken met de laserwaterpasjes. In februari 2013 (http://questikel.blogspot.nl/2013/02/pitstop.html#comment-form) de sporing gesteld en nu 9000 km verder blijkt dat deze iets is verlopen. Waarschijnlijk te weinig om na te stellen ivm de spoed van de draad stang. Hier heeft Peter de Rond een mooie oplossing voor die ik er tzt ook maar eens op ga monteren. Na montage van de kogelkopjes heb ik weer het geluk dat deze exact goed staat, De merkstreepjes van de stelronde in februari zijn aan de bovenzijde nog duidelijk zichtbaar en blijkt ook hier de juiste stand te zijn. De opmerking van Marcel Tisseur of de lasers snel afwijkingen kunnen krijgen lijkt mij voorlopig bewezen te zijn dat dit niet het geval is. De resultaten zijn in ieder geval reproduceerbaar.  De volgende keer is het handig als ik de frequentie van de controle opvoer.Na het vervangen van de linkerzijde van twee kogelkopjes heb ik een proefrit van 8 kilometer gemaakt over een groot gedeelte klinker straat om te zien of het geluid verdwenen was. Dat bleek inderdaad het geval te zijn fiets was aangenaam stil geworden en over de klinkerwegen hoorde ik weer veel andere geluiden van o.a. het "blikkerige" carbongeluid. Mocht ik ooit de helften een keer moeten scheiden dan gaat hier ook een rubber lint tussen om de fiets stiller te maken.
Vraag blijft wel waarom het geluid links met versleten kogelkopjes hoorbaar was en rechts niet. Als er tzt herrie gaat komen  zal ik deze ook gaan vervangen, uiteindelijk heb ik ze al liggen.
Bovenste kruisjes oude stand februari gelijk aan nu met nieuwe kogelkopjes.




2 opmerkingen:

  1. Hallo Peter,

    Mooi dat je het uiteindelijk toch opgespoord hebt! Altijd prettig om "stil" te rijden, irritatie is nergens goed voor.........

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Peter, laat ik nu in jouw ouden en inmiddels ook mijn oude 147 ook last hebben gehad van de kogelkopjes. Vast nog een erfenis van jou, want ik had er vanaf het begin last van ;)
    Laat dat lint maar zitten, heb ik ook geprobeerd. Heeft geen enkele zin en is lastig aan te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen