zaterdag 19 mei 2012

De wind in de rug


Vandaag besloten de Flevo polder rond te trappen. De route had ik nog staan en is op zich niet heel erg moeilijk zolang je maar water blijft zien. Op Windguru had ik gezien dat tussen 1400 en 1700 uur de wind compleet zou draaien. Zou in het mooiste geval de hele dag wind mee worden☺. Vanaf de Nijkerkse sluizen de polder in gereden richting Almere. Nou is de eerste 25 km gelijk aan mijn woon-werk route dus vwb de omgeving niet veel nieuws onder de zon. Wel kon ik op de dijk tegenover Spakenburg de jaarlijkse Zuidwal Botter wedstrijd mooi zien. Zelf ben ik een keer of tien mee geweest maar vanaf de kant had ik het nog maar 1 keer eerder gezien. Levert prachtige beelden op. Na de A27 te zijn gepasseerd kwam ik al gauw op meer onbekend terrein. Bij de haven in Almere iets vaart minderen maar op zich kon ik er snel doorheen.  Even niet opletten levert ook nog wat tijdsvertraging door een foute afslag, maar al snel reed ik onder de A6 door richting de IJmeer
en later Markermeer.
Kruissnelheid lag eigenlijk iets te hoog met rond de 38 km/h maar het ging vrij gemakkelijk met de wind in de rug. Bij de Oostvaardersplassen kreeg ik spontaan last van een echte RVS. Waar de beste bukker vandaan kwam weet ik niet maar hij zat ineens achter mij. Dacht zelf dat mijn snelheid niet echt hoog was maar bleek toch al 40 km/h te rijden. Twijfelde even moet ik het wel doen maar reed toen al 43 km/h en nog steeds hing die bukker er aan. Niet eerder ben ik
een dergelijke sportieveling tegen gekomen.
Het gas ging er op en ik bemerkte dat 50 km/h hem teveel werd. Ben nog even 55 gaan rijden om een gaatje te creëren en heb toen het gas langzaam los gelaten. Evengoed tot Lelystad het tempo boven de 40 km/h gehouden om hem geen kans te geven terug te komen.
 Bij Lelystad zat de eerste 100 km er op met bijna  37 km/h en dat was nou net niet mijn bedoeling geweest. Bij de brug over de A6 naar de Noordoostpolder ben ik maar even gestopt en mij heerlijk in de zon vermaakt. Dit weer maakt fietsen nog leuker. Onderwijl zat ik te kijken hoe de brug open ging en er van weerzijden boten doorheen gingen. De brug ging alweer dicht waarbij ik een boot zag die zich ook nog die richting uit spoedde. Snel de camera gepakt wat een boot klem onder de brug kom je ook niet elke dag tegen. Het ging al met al maar net goed. De boot keerde net op tijd zodat ik net geen melding kon doen van een nieuws feit. Aansluitend verder gefietst naar Ketelhaven waarbij de wind inderdaad gedraaid was en ik hem nog steeds vol in de rug had. Op de terugweg begon de vliegenplaag in de polder weer op te spelen. Tevens zijn er aan deze kant veel dagjes mensen langs het water , op de fiets die de snelheid er met regelmaat uit haalden. Onderweg een groep skeeleraars gepasseerd die te horen aan het groeten uit de kop van Overijssel kwamen. Respect voor die mannen.
Rijden gewoon 30+ met die kleine wieltjes waarbij meerdere bukkers langzamer gaan. Bemerkte dat ze mijn snelheid ook wel aardig vonden. Op 140 km kon ik merken dat ik de eerst uren hard gegaan was. Tempo zakte naar 32 km/h en ook de wind deed niet wat er beloofd was. Je kan niet alles hebben natuurlijk. Heerlijke rit die na 164 km zijn einde vond met een gemiddelde van net geen 34 km/h.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten