dinsdag 19 juni 2012

Malheur, wie het weet mag het zeggen

De laatste twee weken veel kilometers aan het maken.  Dagelijks de handschoen opgepakt om naar Almere te fietsen en in het weekend af en toe een boodschap of toertocht. Wekelijk een 450 km geeft het hoogste maand gemiddelde tot nu toe.
Op 8 juni de gehele fiets nog nagekeken tot aan de remtrommels toe. Op dat moment was er niets aan de hand dan wel mij nog niet opgevallen. Hooguit dat ik al in een veel eerder stadium vond dat de spaken van het wiel niet echt heel strak stonden. Vandaag hoorde ik een geluid die bij het nemen van een rechter bocht sterker werd. Ergens voelde ik al even rustig aan doen waardoor ik de bochten naar recht al flink in snelheid liet afnemen.
Vanavond de zaak even bekijken waarbij ik toch wel schrok. De spaken liggen stuk voor stuk los waarbij ik niet echt iets kon waarnemen dat er gebroken spaken tussen zaten. In de velg echter zijn de gaatjes geheel uitgelubberd en dan praat ik over millimeter werk. Het wiel zelf spoorde nog kaarsrecht. Door de centrifugale kracht zal deze in een rechterbocht de millimeters speling op vangen en een andere vorm aan nemen. Voorlopig ga ik er vanuit dat het wile niet strak gespannen is geweest.
Morgen Velomobiel bellen en maar hopen dat ze tijd hebben om een nieuw wiel te spaken voor de drukte van Cycle Vision. Anders gaat mijn weekend er helaas anders uitzien dan gepland!







2 opmerkingen:

  1. Hallo,
    Dit is een gevalletje van te slappe spaken.
    Als je spaken slap worden dan gaan ze bewegen en slijten de spaakgaten in je velg uit. Hoe is het bij de remtrommel, zijn ze daar ook uitgesleten.
    Anders moet je ook de remtrommel vervangen.
    Gr. Peter de Rond.

    P.s hoe is het met de andere kant gesteld, doordat je veel kilometers maakt moet je het wat vaker bijstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Peter

      Je hebt helemaal gelijk. Moet echter kort geleden gebeurd zijn omdat een paar weken geleden het hele wiel er nog uit geweest is. Hoorde dat ze uiteindelijk de uiteinden nog met loctite vast zetten omdat bij een holle velg de zaak schijnt los te lopen.

      Hgr Peter

      Verwijderen