donderdag 9 augustus 2012

Even roetsen

Vandaag een afspraak gemaakt met Derk Thijs uit Middelburg om een roeifiets uit te proberen. Aansluitend zou ik Zeeland doorkruisen van west naar oost om op deze manier zo op deze manier zoveel mogelijk van Zeeland te zien. Vandaag wat later op pad om rond tien uur in Middelburg te arriveren. Even snel het adres in getoetst in de gps bracht mij echter naar een plek waar ik Derk niet kon vinden. Een telefoontje later bleek ik wel in de buurt te zijn op Koorkerkhof 10 ipv Koorkerkstraat 10. Na hartelijk te zijn ontvangen in een prachtig ouderwets gezellige werkplaats en uitleg van de meester zelf mocht ik op een roeifiets richting een autovrij plein een paar rondjes roetsen. Al zeg ik het zelf ik leerde het best snel. De coördinatie benen en armen was nog het lastigste om het koord strak te houden en hier moest ik gedurig blijven nadenken. Na afloop kreeg ik het aanbod een fiets te kunnen huren voor een periode om te bepalen of ik ook daadwerkelijk mee zou rijden. Ik neem het mee in mijn overweging mogelijk begin volgend jaar omdat ik in oktober eerst een nieuwe job in Ede ga doen en dan liever in de herfst en winter met de Quest ga rijden.
Na Middelburg de route opgezocht richting Schouwen-Duiveland, Tholen en terug naar Zuid-Beveland.
Het weer was perfect rond de 20 gr licht bewolkt windkracht 3 afnemend naar 2 uit het noorden. Tempo kon de hele dag 40+ gehouden worden. Op zich voor mij een test om te zien of ik dat de gehele dag vol kan houden. De route vond ik mooier als  afgelopen dinsdag met mooie lange stukken en iets minder door dorpjes heen. Schouwen-Duiveland nu van zuidwest naar noordoost gereden waarbij de wegen mooi breed waren en het vele fiets verkeer met gemak kunnen ontwijken.Aansluitend de Philipsdam op om richting Tholen te fietsen. Hier kon het gas er lekker op en met de wind schuin achter liep de snelheid met enig gemak op naar 45 - 50 km/h, maar hier zette ik de rem er een beetje op aangezien ik wel 180 km wilde gaan rijden vandaag.

Na Tholen kwam ik terecht op het industrie terrein van Bergen op Zoom. Hier had ik geen fietskaart van geladen zodat ik kort verkeerd reed. Ik vond het pad echter gauw terug waar de route gepland was en moest wel even kort de fiets uit waar ik maar net de draai kon maken. Na ca 500 meter eindigde dit pad en g de ding over op een schuin stuk dijk. Eerst maar eens mijn brood op eten om te bedenken of ik terug ging of het risico nam de dijk over te rijden. Aan de bovenzijde leek het niet echt schuin dus de stoute schoenen aan getrokken en de Quest de dijk opgeduwd en gaan fietsen. In het midden werd het nog even spannend maar na ca 1 kilometer kwam ik weer op de normale weg terug. Nu was het nog een kleine 60 km richting Heinkenszand. De route liep een groot gedeelte buitendijks langs de Westerschelde. Deze eindigde abrupt zonder aankondiging voor een hek met een verboden voor fietsen bord. Enigszins overtrokken voor een velomobiel maar dit zal vnl voor ATB bedoeld zijn. En deze kant is alles een beetje groter Na de sluizen bij het Schelde Rijnkanaal , waar de weg langzaam naar de Quest toe kwam, was er aan de overzijde veel industrie te zien. Ook de schepen zijn hier van een groter formaat zodat ik eindelijk niet meer het randmeer 
  gevoel had wat op de Oosterschelde wel het geval is. Na 180 kilometer weer thuis gekomen waar het laatste vocht dat ik bij mij had het laatste half uur op was. De warmte zorgt ervoor dat het verbruik veel hoger was dan twee dagen daarvoor. Ook aan het einde van de rit kon het tempo gemakkelijk vast gehouden worden. Mogelijk dat ik Kinderdijk nog ga bezoeken maar dat zal dan een bijna driehonderd kilometer rit worden. In ieder geval ga ik richting Terneuzen Zeeuws Vlaanderen nog bezoeken. Enige bewolking zou voor mij wel prettig zijn aangezien



de zon redelijk huis gehouden heeft in mijn gezicht.









2 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je het roetsen nou echt geprobeerd hebt.

    Het op spanning houden van de armslagkabel valt in het begin inderdaad niet mee. Je moet ook bij de terugslag toch nog iets aan je stuur trekken.

    Ik vond met allebei de armen evenveel kracht leveren het moeilijkst

    Hoe vond je op zich deze manier van bewegen/fietsen?

    Ik maak gemiddeld 10 slagen per 100m. Dus 100 per km. Dat waren gisteren dus 9000 slagen/sit ups. Als dat geen fitnessapparaat is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Wim

    Ik vond de beweging gauw wennen. Vraag mij alleen af hoe ijn balans blijft als je uren gaat roetsen. Zal denk ik ook kwestie van opbouwen zijn.

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen