woensdag 26 december 2012

Geen slijtage sporen gezien


Vandaag de fiets nog maar eens goed nagelopen voor a.s. oliebollentocht. Erg nieuwsgierig was ik naar de Furious Fred 57-559 achter waar het aanlopende geluid vandaan kwam als ik een linker bocht neem. Nauwkeurig de band bekeken en de wielkast. Deze ook maar uitgebreid gefotografeerd maar nergens voor zover zichtbaar kom ik sporen tegen van aanlopen van deze band. Nu was het aanlopen wel minder geworden nadat ik de Astro Risse demper iets meer lengte gegeven had. Naast het aanlopen bemerkte ik ook dat een snel genomen drempel iets aanlopend tot gevolg had. Nu de Astro Risse Demper nog drie millimeter meer hoogte gegeven en afwachten of dit voldoende resultaat gaat hebben. Aanlopen van de voorband aan de binnenzijde van de fiets was wel zichtbaar. De F-lite heeft na 14000 km een licht aanloop spoor nagelaten. verder niets ernstigs. De F lite draaide ik in het begin nog wel eens om omdat de band zelf zwaar aan het slijten was maar door de ervaring hoeft dat zelfs al niet meer.

Nu de fiets lekker hoog op de heftafel lag alles binnen in de fiets vastgelegd op de foto. Nadat ik het verhaal van Robert op http://quest370.blogspot.nl/2012/12/km-32830-hinterradschwinge-erneut.html had gelezen wilde ik mij er van vergewissen dat er iets van het aluminium frame bij mij gescheurd zou kunnen zijn. Nergens heb ik op dit moment iets kunnen ontdekken. Ook na uitgebreid de foto's te hebben ingezoomd is er niets zichtbaar dat op een scheur in het aluminium lijkt. Het aanlopen van de achterband is hierdoor dus ook niet verklaren op het moment. Wordt vervolgd.

Na de wielkasten te hebben ontdaan van het meeste zand de O-ringen om het kettingwiel vervangen. Zover ik nu heb kunnen nakijken zijn ze 6007 km mee gegaan en waren nog niet gebroken. Wel duidelijk ingesleten zodat ik in het vervolg deze beter standaard elke 5000 km kan gaan vervangen. In ieder geval was de ketting nog geruisloos geweest. Laatste klus was het stellen van de remmen. Hier bleek de linker zijde losgelopen te zijn ondanks de lijm die ik er had aan gedaan. Ik bemerkte wel met remmen dat de fiets iets naar rechts trok maar had niet in de gaten dat de linker rem bijna volledig los lag. Zal wel iet smet het hele slechte weer van afgelopen maand te maken hebben gehad met veel herrie en relatief lage snelheden.
Voorlopig kan de fiets weer even vooruit. Het enige dat ik ergens in januari ga doen is preventief de F-lites vervangen om de winter maanden goed door te komen.Nu hebben ze 1200 respectievelijk 1450 km gelopen en kunnen er dan in het voorjaar weer onder om op gereden te worden. Tot op heden 6 lekke banden gehad in ruim 14000 km waarvan ik een maal de band moest vervangen omdat Joe Super Sealand het lek niet gedicht had. Een lekke band is op zich niet zo heel erg maar vaak krijg je deze wel met nat weer wat het dan onaangenaam maakt.
Tot de oliebollen.










2 opmerkingen:

  1. Dag Peter,
    Het aanlopen van deze brede banden is normaal. Bij mij gebeurt het ook.
    De constructie van de swingarm en zijn enkelzijdige ophanging laat wat wringing toe. Bij 50 mm banden gaat dat net goed, boven 55 mm gaat het in de bocht aanlopen.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thx Wim maakt mij iets geruster tav het frame

    hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen