zaterdag 24 december 2011

Oliebollen proof

Vandaag de fiets klaar gemaakt voor de oliebollen tocht. Besloten originele Gocycle er onder te zetten om zodoende een wat lichtere loop te krijgen. Eerst de fiets maar eens schoon maken. In de wielkasten had zich een enorme hoop zand verzameld. De onderkant dito. Feitelijk sinds de aanschaf in augustus er niet veel aan gedaan. De marathon racers hebben er nu 562 km op zitten en het gemiddelde tempo is rond de 30 km/h. Het begint een beetje te wennen dat langzame rijden terwijl de inspanning nog wat hoger ligt. Afgelopen vrijdag met de wind opzij een kleine 34 km/h waar voorheen gewoon 40 km/h gereden kon worden. Als reserve band mag hij in ieder geval mee en een oude f-lite mag er ook in.
Achter bij het dekseltje van de derailleur kwam ook een enorme hoop zand vrij. Denk dat dit ook gedeeltelijk er met de hoge druk reiniger in gespoten is maar een halve kilo kwam er zeker uit. Het achterdekseltje was wel beschadigd. Denk dat ik deze bij het achteruit rijden een keer gekraakt heb. Ook was er afgelopen vrijdag een konijn waarvan ik vermoed dat hij er tegenaan liep wat in de fiets een harde klap gaf. Meestal lopen ze onder de voorwielen of tegen de hakken van mijn voeten.De 26"kojak gaat inmiddels 3647 km mee en heeft tot op heden nog geen lekkage gekend. (wel met sealand gevuld) Hier kwamen op een zestal plekken wel diverse scherpe delen uit de band.
Aansluitend de ketting na de schoonmaak beurt gesmeerd waarna de fiets weer in optimale staat zou moeten verkeren.
Net als de vorige winter nu ook de Lycra stof op de voeten gaten geplakt. Nu met oranje plakband daar de vorige keer de ducktape resten er moeizaam vanaf gingen. Een het rechter gat was enigszins beschadigd met mijn grote voeten. Deze met een vijl weer een gladde rand bezorgd.
Nu was de nieuwe camera  aan de beurt. Deze gemonteerd naast de spiegel waar normaal de extra lamp hangt. Tijdens de proef rit bleek dat deze positie te veel trilling geeft zodat ik een andere oplossing moet gaan bedenken. Beeld is nogal lastig te beoordelen omdat het alweer aardig donker werd. Tevens werkt de afstand bediening niet omdat de ontvangst aan de voorkant zit naast de lens.
Wel is er op 25 sec een leuke kreet te horen van een meisje die de fiets wel erg cool vond zo te horen.














2 opmerkingen:

  1. Ook ik moet nog aardig wat inspanning verrichten om rond de 33 km/uur te blijven rijden met de Mango+ , hoop dat dat met snellere banden van de zomer beter gaat, de marathon plus staat bekend om zijn traagheid.
    Maar het uit de wind en regen zitten bevalt me wel en inderdaad het langzame rijden gaat wennen.
    zie je op de ojiebollentocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Gerrit

    Dit zijn de marathons in de racer uitvoering. Weet niet of het onderling veel verschil maakt. Wacht gespannen af of Wim S nieuwe banden weet te testen die sneller zijn en ook nog een beetje lekbestendig

    Hgr en tot de oliebollen

    BeantwoordenVerwijderen