maandag 7 november 2011

woon werk met de nieuwe race kap

Vandaag voor het eerst met de race kap (speciaal op maat voor dikke koppen) naar het werk gereden. Vanochtend was het qua temperatuur niet koud maar toch we enig waterkou gevoel. Onder de kap was het al heel snel behaaglijk totdat het na een km of 10 warm werd. Het vizier op een kier bracht mij ontspannen en iets sneller op het werk. Verschil was minimaal tov vorige ritten in het donker. Op de lange rechte stukken ligt de topsnelheid dan wat hoger.
Op de terugweg was het andere koek. Temperatuur was al gauw broeierig te noemen waarbij het vizier al snel open ging om ventilatie te krijgen windkracht 4 uitschieters 5 schuin links voor. Tempo bleek net buiten Almere al vrij hoog te liggen op gemiddeld 36 km/h. Op de dijk eerst de batterijen van de MP3 vervangen en aansluitend de gang er weer in.Het gemiddelde was terug gezakt door de stilstand naar 33 km/h. Dit doordat de GPS vrij lang vol hield dat ik nog een km of 4 reed terwijl ik stilstond. Dit effect van slecht GPS bereik bemerkte ik ook aan GPS in horloge die af en toe weg valt. Is een item dat de carbon afdekking ook slechter ontvangst betekent.  Toch eens uitzoeken wat hier op te verzinnen is. In een lange tunnel blijft het signaal toch ook aanwezig.
Achter de Eemhof lag het gemiddelde echter al weer net boven de 35 km/h en uiteindelijk koerste ik Spakenburg in met 36 km/h rond. Als ik de batterijen niet had vervangen had het gemiddelde zomaar richting de 39 km/h gegaan en dat wel met ongunstige wind tegen. Dat beloofd wat voor de toekomst.

Heb na een rit een nadeel ontdekt van de velomobiel racekap van Wim / Jan tov van de Sinner kap. Ik denk dat dat gat gemaakt is om mijn (en misschien wel meer mensen) onhebbelijke gewoonte van: lekker van mij af te tuffen als ik op temperatuur ben. Nu moest ik mij een aantal keren inhouden omdat ik het maar max 10 cm in de kap weg zou krijgen.☺

Misschien toch nog een modificatie in de toekomst?

3 opmerkingen:

  1. Dat opzij tuffen is inderdaad een onhebbelijke gewoonte.

    Racefietsers doen dit ook vaak en helaas ook regelmatig net als ik ze inhaal......:-(

    Dus tuf lekker zoveel als je wilt opzij, als je dan wel (om mij een plezier te doen ) eerst even opzij kijkt of niet iemand je aan het inhalen is.......;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal eens maar ik doe het alleen als niemand het ziet☺.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eh, "dat belooft vd toekomst...".
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen