Vandaag 25 juli zou het een korte rit worden. Er stond 70 km gepland, mede doordat we op Grand Plaza in Brussel. In de ochtend hadden we vroeg een klein regen buitje. Ook daar ter plaatse had het nog niet geregend dus de campingbaas was blij voor zijn gras. Ik grapte nog even over 50 mm die voorspeld was omdat ik er al uit was en de rest nog lag bij te komen. Nu de etent droog was had ik hem net ingepakt toen er toch een enorme bui uit de lucht kwam vallen. Op een aflopend veld stond er een tent droog onder de bomen. Wat de man niet voorzien had dat water meestal naar het laagste punt stroomt. Ik schat dat het water er 15 cm hoog stond. Toen hij en kwartier later uit de tent kwam had hij in ieder geval applaus.
Door de buien later vertrokken mar 10 km naar Brussel is vlot te overbruggen. Echter rijd in Brussel is nog andere koek. Enorme slechte wegen en natuurlijk een slecht werkende GPS tussen de hoge gebouwen. Kinderkopjes en opgebroken fietspaden waren schering en inslag. Uiteindelijk aangekomen op de Grand Plaza waar we enorm veel bekijks hadden van alle toeristen. Rond 1200 uur kwam er een herschap van het Europese Parlement. Carl Rasmussen had deze connectie geregeld waardoor wij als reclame object voor de fietsen werden gebruikt. De beste man nog even in mijn fiets laten zitten waarbij van alles gevraagd werd en tevens gefilmd. Ben benieuwd of er verder wat op you tube gezet gaat worden.
Aansluitend rond 1300 uur weggereden om de rest van de rit op te pakken. Met de knie ging het redelijk goed een beetje dikker maar weinig pijn erin. Brussel uitgereden legde ik nog bijna mijn fiets op de kant. Per reed bij een opgebroken fietspad naar rechts waarbij ik hem volgde. Ik had niet in de gaten dat daar een hoge stoep was waardoor mijnfiets kantelde. In een beweging mijn arm buiten boord redde het omvallen waarbij de linkerhand in de fiets enige beschadiging had van de scherpe carbon randen van binnen.
Daárna lang een jaagpad gevolgd langs het kanaal, voordat de route aangaf dat we eraf gingen. Daarna begon het licht te heuvelen waarbij er een lange run volgde naar boven. Tempo begon helaas wat te laag maar de lengte van de helling deed een klein beetje zeer. Ik kon op dat moment nog wel op het binnenblad blijven rijden, ook uit angst dat het kleinste blad de ketting eraf zou laten lopen. Na de hellingen zat er op een uitstekende plaats een restaurant waar met voedsel en vocht de balans weer wat hersteld kon worden. Daarna begon het vervelend te worden doordat de ketting eraf ging bij schakelen naar het kleinste blad. Heeft m.i. Te maken met een wat te lange ketting omdat mijn grootste blad 61 tanden heeft. Morgen een paar schakels korte maken en mocht ik dan niet op het grootste blad kunnen rijden dan zij het maar even zo. Met bagage fietsen is toch net even wat anders. Met alle ketting narigheid ook nog eens mijn bril kwijt geraakt zodat ik morgen op zoek moet naar een nieuwe om zo de hooikoorts voor te blijven.
In de avond in Mons een bijzonder gezellige avond gehad in een super gezellig centrum. Voor een keer in een jeugdhotel gekropen omdat er gen camping in de nabije omgeving plaats had. Mijn fototoestel helaas in de fiets laten liggen. Ik hoop dat ik er morgen ochtend nog tijd voor ga krijgen.
Al met al tot op heden een super gezellige tour met fantastische mensen die uiteraard een gezamenlijke hobby delen.
Dag Peter,
BeantwoordenVerwijderenAls je, net als ik, een 61-tands voorblad hebt, is het vrijwel onmogelijk om naast de 42 ook nog een 30-tands blad te schakelen. Bij reizen waarbij je de 30 nodig hebt is het zinvol om als grootste blad een 53 of 56 te plaatsen. Dan nog is het zaak de ketting op precies de goede lengte te hebben, als ie te lang is springt ie er alsnog van af.
Groeten,
Wim
Thx Wim, mmorgen ga ik hem in ieder geval vier schakels korter maken. Dan maar even niet op het grote blad rijden
BeantwoordenVerwijderenHgr peter